Fax: Mobile: Phone: Close Download image till toppen Skriv ut
1547110800000 | Pressmeddelande

EnBW köper sju vindkraftsparker

Bara några månader efter etableringen köper EnBW Sverige AB 51 vindkraftverk med sammanlagt 105 MW installerad effekt.
Ladda ner bild

Falkenberg/Stuttgart. EnBW Sverige AB har förvärvat två vindkraftsbolag med totalt sju vindkraftsparker i Sverige och en installerad effekt på 105 megawatt (MW). Så sent som i juli år etablerades EnBW Sverige AB i halländska Falkenberg. För närvarande byggs en vindkraftspark med tre turbiner och en installerad effekt på cirka 11 MW i Råmmarehemmet i Tidaholm kommun.

Sverige är, vid sidan av Frankrike, den europeiska marknad där EnBW vill växa inom landbaserad vindkraft under de närmaste åren. "För några månader sedan etablerade vi oss i Falkenberg. Genom att slutföra vårt första stora förvärv, bekräftar vi nu vår selektiva internationalisering. Det visar också den betydande roll Sverige spelar för EnBW som tillväxtmarknad. Det är ett viktigt steg att växa här och att positionera oss som en pålitlig partner för vidare expansion inom förnybar", förklarar Torbjörn Sjölin, styrelseordförande för EnBW Sverige.

6 vindkraftsparker med totalt 47 vindkraftverk förvärvar EnBW Sverige genom köpet av bolaget Power Wind Partners AB som samägs till lika delar av tre svenska finansiella investerare; Proventus, ett privatägt investeringsbolag, FAM, ett familjeföretag i Wallenbergs stiftelse och försäkringsbolaget Folksam.

Ladda ner bild

De övriga fyra vindkraftverken köps av Folksamägda Gnosjö Energi AB. Tillsammans utgör de 51 vindkraftverken en lönsam portfölj, varav flera också lämpar sig för framtida re-powering. 42 Vestas V90-2.0 turbiner och fem Siemens SWT-101 och fyra Nordex N90-2,5 turbiner är i drift. Fyra vindkraftsparker ligger i Svealand, två i Götaland och en i Norrland. Dessutom förvärvades två nätföretag som bland annat ansluter de egna vindparkerna till nätet.

Sedan 2016 har EnBW varit verksam på den skandinaviska marknaden genom sitt dotterbolag Connected Wind Services. Den tillverkaroberoende tjänsteleverantören CWS har sitt huvudsäte i Danmark och ett dotterbolag med serviceteam i Sverige.

Med förvärvet av CWS har EnBW blivit en viktig aktör inom service, underhåll och reparation av vindkraftverk. CWS är också en viktig hörnsten i utvecklingen av EnBW Sveriges vindkraftsportfölj i Sverige.

Om EnBW

Med över 21 000 anställda är EnBW en av de största energileverantörerna i Tyskland och Europa och försörjer cirka 5,5 miljoner kunder med el, gas och vatten samt energilösningar och energirelaterade tjänster. Till och med 2020 avser EnBW att utveckla förnybara energikällor till en av de viktigaste pelarna i sin verksamhet. Enbart i Tyskland ska bolaget driva landbaserad vindkraft med en total kapacitet på 1 000 MW till och med 2020. EnBW erbjuder tjänster över vindkraftens hela värdekedjan från planering till konstruktion, drift, underhåll och service.

EnBW planerar att investera över fem miljarder Euro i sin fortsatta expansion inom förnybar energi fram till 2025. Bolaget satsar också på selektiv internationalisering för att komplettera sin tyska kärnmarknad. Målmarknaderna för havsbaserad vindkraft omfattar bland andra Taiwan och USA. Inom landbaserad vindkraft är andra viktiga marknader förutom Sverige, Frankrike och Turkiet.

Accept Decline Download now Download

Fax: Mobile: Phone: