Fax: Mobile: Phone: Close Download image till toppen Skriv ut
1554883200000 | Pressmeddelande

Tyska Nordsjöns största vindparksbygge fick sina första turbiner

EnBWs senaste offshore-vindkraftspark syns nu över havsytan då de första vindkraftverken har installerats. Förnybar el som skulle kunna förse upp till alla Stockholms och Göteborgs hushåll kommer att produceras när parken tas i drift i slutet av 2019.
Ladda ner bild
Vindkraftpark Hohe See, Quelle Fred. Olsen Windcarrier AS, Fotograf: Tony Cato

Falkenberg. I helgen installerade EnBW Sveriges tyska moderbolag de första vindkraftverken för sin nya havsbaserade vindpark ”EnBW Hohe See” i Nordsjön.

• EnBW-Hohe See och den närliggande EnBW-Albatros byggs som ett kombinerat projekt och tillsammans utgör de det största offshore-projektet som för närvarande realiseras i Tyskland, förklarar Hans-Josef Zimmer, EnBWs Chief Technical Officer. Vi kommer att ta båda vindkraftsparker i drift i år.

För närvarande arbetar över 600 anställda på den jättelika byggarbetsplatsen mitt i Nordsjön. Omkring 50 fartyg är inblandade i byggarbetet.

Totalt kommer 87 vindkraftverk med 609 megawatt installerad effekt att anslutas till nätet i slutet av 2019. Det skulle räcka för att förse upp till samtliga hushåll i Stockholm och Göteborg tillsammans med förnybar energi.

• I Tyskland är vi en av Energiewendes – den tyska energiomställningens – starka drivkrafter, säger Hans-Josef Zimmer. Och havsbaserad vindkraft anses som en av de viktigaste drivkrafterna de kommande åren.
  • 2017 var vi de första någonsin att vinna en auktion för en havsbaserad vindkraftpark med ett "noll cent bud", dvs att bygga och driva den utan ekonomiskt stöd, för sin havsbaserade vindkaftspark "He Dreiht".

EnBW satsar kraftigt på utbyggnaden av förnybara energikällor som en del av sin strategi. För närvarande utvecklar företaget även Tysklands största solcellspark – även den är den första solcellsparken helt utan stöd.

Bara under de senaste åren har företaget installerat mer än 1200 megawatt ny produktion från förnybara källor. EnBW planerar att investera mer än femtio miljarder kronor t o m 2025 i ytterligare tillväxt av förnybar energi i Tyskland och i bland annat Sverige. Företaget avser att installera minst 3 500 megawatt effekt enbart inom vindkraftsektorn - både havs- och landbaserat - t o m 2025.

EnBW Sverige har sedan starten i juli 2018 förvärvat sju landbaserade vindkraftparker och bygger för närvarande vindkraftparken Råmmarehemmet nära Tidaholm i Småland.

Fax: Mobile: Phone: